Om mig

En blogg för oss som inte överlever utan böcker och som hellre skulle ta med en boklåda än tändstickor till en öde ö. Jag har jobbat länge som lärare men sadlat om till bibliotekarie och inte ångrat mig en sekund!

tisdag 21 april 2020

Idag har ett antal av de barn som besökt biblioteket haft shorts på sig. Kanske tycker jag att det verkar lite kallt, men jag kan också förstå att man blir väldigt sugen när solen skiner och man känner att våren har kommit på riktigt.
Plötsligt har också mitt eget barn och hans kompisar börjat gå ut på kvällarna för att spela fotboll, cykla eller leka tagare. Ibland under den mörkare delen av året känns det som att han vuxit fast i soffan, men så är det tydligen inte.

Frida Skybäck är en lurig författare. Om någon skulle fråga mig så skulle jag tvärsäkert intyga att jag älskar hennes böcker. Och ja, jag älskade hennes "Bokhandeln på Riverside Drive". Men hennes historiska serie som inleds med "Norrsken" var lite svår att komma in i tyckte jag. Det var någonting som fattades för att jag skulle fastna omedelbart. Nu har jag just avslutat hennes senaste "Bokcirkeln vid världens ände" och jag tycker att den var bra. Men något var det även med den som jag inte riktigt kan sätta fingret på men som gjorde att jag inte älskade den förbehållslöst. Dessutom, utan att spoila allt för mycket så retade jag mig på slutet. Jag tyckte att hon gjorde det en gnutta lätt för sig, förklaringen på vad som hänt var lite för enkel. Just det händelseförloppet har jag sett förr. Samtidigt vill jag rekomendera Skybäcks böcker. De är väl läsvärda och spännande, bara inte perfekta!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar