Om mig

En blogg för oss som inte överlever utan böcker och som hellre skulle ta med en boklåda än tändstickor till en öde ö. Jag har jobbat länge som lärare men sadlat om till bibliotekarie och inte ångrat mig en sekund!

lördag 6 oktober 2018

Jag lyssnar på en podd som finns på Storytel. Den heter Förlagspodden och det är journalisten Lasse Winkler och förlagschefen Kristoffer Lind som sitter och filosoferar över Sveriges litteraturvärld, utgivning, ekonomi och skvaller om förlagsvärlden. Jag tycker att det är intressant, men jag blir också ganska ofta irriterad och och ibland deprimerad när jag tycker att de är allt för snäva och självgoda. I ett avsnitt häromsisten diskuterade de boklådor (affärer) ute i landet och trots att de  också nämnde bra bokaffärer de stött på så var budskapet ändå att; gemene man utanför storstäderna nog inte läser så mycket och när de läser så är det inte så djup litteratur samt att eftersom man inte kan läsa så mycket om kultur och olika kulturdiskussioner som inte handlar om storstäderna så finns de inte. Nu kanske jag är hård mot dem. I sammanfattningen av programmet skriver de att de vänder sig mot "Stockholmscentreringen i kulturlivet". Om ni vill bilda er en egen uppfattning av samtalet så lyssna på avsnitt 33 .

Så, vad har jag läst på sistone? Jag fortsätter med "Kanada". Det går sakta. Jag har fortfarande drygt fem timmar kvar. Det är inte dåligt men inget jag längtar efter att få veta fortsättningen på så jag läser annat emellan.
Jag älskade ju Frida Skybäcks "Bokhandeln på Riverside Drive" och har därför gett mig på en av hennes tidigare böcker; "Norrsken". Det är en historisk roman, utspelar sig 1845-1846. Den unga Cecilia Stjärnfors har hamnat i onåd hos sina föräldrar. Hon har gjort något oförlåtligt och hon blir hårt straffad. Cecilia skriver dagbok vilket modern är starkt emot. Jag har svårt att skriva om boken utan att avslöja för mycket. Den är bra, men väldigt sorglig på ett sätt. Jag orkade nästan inte läsa klart för jag blev så deppig. Nu är frågan, ska jag ge mig på fortsättningen direkt ifall det visar sig bli lyckligare framöver? Eller ska jag låta den vila tills jag är mer utvilad och kan hantera sorgliga historier bättre?

Bildresultat för skybäck norrsken

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar