Om mig

En blogg för oss som inte överlever utan böcker och som hellre skulle ta med en boklåda än tändstickor till en öde ö. Jag har jobbat länge som lärare men sadlat om till bibliotekarie och inte ångrat mig en sekund!

torsdag 9 mars 2017

Månadens dikt i mars

Jag råkade hitta min dikt i brödburken imorse. Hoppsan...
Det är den allra första dikten i samlingen "Hundstunden" av Kristina Lugn.
Varsågoda!

Det finns en massa kvinnor i min ålder
som har ännu sämre anledningar att tycka om sig själva
och tvingar andra att göra det i alla fall
fastän de varken är vackra
eller flitiga på något annat sätt.
Galopp galopp.
Det kanske inte är så löjligt i alla fall
att växtfärga.
Motion är också bra, inte minst för hjärnan.
Och att uttrycka sina känslor i keramik.
För då får man ju samtidigt en massa föremål
som ger hemmet en särprägel.
Något att vara stolt över.
Galopp galopp.

Kristina Lugn, Hundstunden 1989

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar