Om mig

En blogg för oss som inte överlever utan böcker och som hellre skulle ta med en boklåda än tändstickor till en öde ö. Jag har jobbat länge som lärare men sadlat om till bibliotekarie och inte ångrat mig en sekund!

onsdag 8 mars 2017

Internationella kvinnodagen

Jag har fått en massa bra saker gjort idag,när jag äntligen kom på jobbet. Jisses vad det snöade imorse! Optimistiskt försökte jag slira till bussen på cykeln, men det slutade rätt snart med att jag skuvade den.
Idag skulle ni få månadens dikt av mig. Jag har hittat den perfekta dikten för Kvinnodagen. Men, jag glömde den på jobbet så ni får den imorgon istället. 
Igår var det den stora Bokcirkeldagen med mina högstadieelever. De två killarna var in fyra gånger under förmiddagen och kollade läget;vilken tid var det nu igen? Blir det stressigt att fixa fika? Har böckerna hunnit komma?.....
Tjejerna hade förmodligen hunnit glömma bort det hela för de dök aldrig upp. Så de ska jag jaga för att försäkra mig om att de tänker vara med.
I alla fall, jag och grabbarna fikade, pratade böcker, Meg Rosoff, bokomslag och lite annat smått och gott. Jag är grymt imponerad över hur seriöst de tar det här. Det känns superkul!
 Lämpligt nog, en helvit dag som denna så har jag läst "Let it snow" som består av tre kärleksnoveller av John Green, Maureen Johnson och Lauren Myracle.



Novellerna handlar om olika personer men hör ändå ihop. Utgångspunkten är att det blir snöstorm och de olika karaktärernas vägar korsas. Det handlar om mirakel och att hitta rätt när allt verkar fel. Boken är lättsam och om jag hade varit fjorton år så hade jag nog tyckt mycket om den. Nu fick jag liksom ingen känsla för den. Jag läste den, tänkte att jaha, det var det. Men om det kommer in någon tonåring på biblioteket och letar efter något romantiskt så kan jag absolut tänka mig att rekomendera den.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar