Om mig

En blogg för oss som inte överlever utan böcker och som hellre skulle ta med en boklåda än tändstickor till en öde ö. Jag har jobbat länge som lärare men sadlat om till bibliotekarie och inte ångrat mig en sekund!

söndag 26 juni 2016

Astrid Lindgrens värld var en riktig höjdare. Vi har hunnit läsa Ronja Rövardotter, de flesta andra av Astrid Lindgrens figurer är också bekanta vilket absolut förhöjde upplevelsen. Det allra bästa var teatrarna tyckte vi. Att se Ronja och Birk springa runt i sin borg, rida på riktiga hästar och hoppa över Helvetesgapet var riktigt coolt.
H har inte fått höra Bröderna Lejonhjärta än, men nu vill han!
Att klättra runt i Nils Karlsson Pysslings jättemöbler var också väldigt kul. Ja, vi är helt enkelt väldigt nöjda med vår minisemester!

Jag har äntligen kommit till skott och läst "Född till hjälte", den första boken i serien om Percy Jackson, skriven av Rick Riardon. Så många barn har tipsat mig om de där böckerna så jag har ju förstått att de är läsvärda.Och jag blev inte besviken!
 Percy är tolv år, har dyslexi och adhd. Han har blivit relegerad från ett antal skolor. Hans mamma bor ihop med en elak typ som bara vill dricka öl och spela poker. Percy är inte välkommen hem av sin styvfar, och mamman  har svårt att säga ifrån. Döm om Percys förvåning när det börjar hända underliga saker, människor i hans närhet börjar bete sig underligt och det plötsligt visar sig att hans biologiska pappa inte är död, utan en olympisk gud! Innan Percy hinner fatta någonting är han indragen i ett äventyr med gudar och monster. Den första boken gav mersmak och jag ska försöka få tag i de andra under sommaren.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar