Om mig

En blogg för oss som inte överlever utan böcker och som hellre skulle ta med en boklåda än tändstickor till en öde ö. Jag har jobbat länge som lärare men sadlat om till bibliotekarie och inte ångrat mig en sekund!

måndag 25 januari 2016

Idag har det droppat lite från taket, men jag hoppas att det snart blir kallare igen. Det SKA vara vinter i slutet av januari. Vi har myst här idag. Jag har pluggat en hel del och H har tittat på Netflix serier. Vi har också hunnit läsa ett antal kapitel i den fantastiska "Monkel Trogg och den flygande åsnan", den andra boken om världens pyttigaste, men oh så smarte, jätte  Monkel Trogg, skriven av Janet Foxley.  Jättarna bor i Grummelberget och har gjort i generationer. Deras största hot är småttingarna och deras magiska vagnar, trodde de... Monkel är en aning smartare än de flesta jättar och han har förstått, efter att ha blivit vän med småttingen Emelie, att Grummelberget egentligen är en vulkan och att den håller på att få ett utbrott. De andra invånarna i berget lyssnar inte i onödan på en sådan pytteliten jätte som Monkel, så hur ska han rädda allihopa? Ja, det är spännande och härligt att kunna läsa mycket på en gång för vi vill ju verkligen veta hur det ska gå. Det är spännande, och fnissigt, för i jättarnas värld är det mycket vårtor, fistävlingar, bräserade grävlingar till middag och annat som kan liva upp tillvaron när man är sex år. Det är jag och H som läser Monkel Trogg. Med pappa är det "Harry Potter och de vises sten" som gäller av J.K. Rowling, den nya fantastiska illustrerade upplagan. Otroligt spännande också. Vilket också T tycker, eftersom han aldrig läst Harry förut. Därför är det stränga order om att jag inte får läsa den i smyg för H.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar