Om mig

En blogg för oss som inte överlever utan böcker och som hellre skulle ta med en boklåda än tändstickor till en öde ö. Jag har jobbat länge som lärare men sadlat om till bibliotekarie och inte ångrat mig en sekund!

fredag 14 november 2014

Den vecka som jag hinner vara med på Bloggjerkanså var det ingen lätt fråga.

Kan du berätta om någon bok/några böcker som beskriver kända berättelser ur någon annan huvudpersons synvinkel?

Tja, jag tänker först och främst på den bok som jag läser just nu; "Wolf hall" av Hilary Mantel. Den handlar om livet i det engelska hovet runt Henrik Vlll. Tidigare har jag läst böcker av Philippa Gregory som har utgått från drottningarna, men den här har Thomas Cromwell som är huvudperson. Det är mycket intressant att jämföra berättelserna. Men bilden av den galne, maktfullkomlige kungen består.

11 kommentarer:

  1. Det lät intressant!

    SvaraRadera
  2. Philippa Gregorys böcker från denna tid har jag läst och vill absolut även läsa Hilary mantels böcker. Älskar att läsa om Storbritanniens historia.

    SvaraRadera
  3. Jag tänkte inte på att verkliga personer kunde räknas dit också :)

    SvaraRadera
  4. Wolf Hall är en fantastik roman! Jag längtar till när jag får tid till att läsa nästa del!

    SvaraRadera
  5. Wolf hall är jag riktigt nyfiken på.

    SvaraRadera
  6. Wolfhall vill jag gärna läsa. Händelserna under Henrik VIII tid är ju läskigt spännande och dramatiska.

    SvaraRadera
  7. Intressanta exempel. I de banorna hade jag inte alls tänkt.

    SvaraRadera
  8. Historiska romaner är en svår genre, tycker jag - det blir så lätt så att personerna bara blir utklädda, inte genuina. Men när de är som bäst är de ett nyttigt nöje:-)

    SvaraRadera
  9. Historiska romaner hör inte till de böcker jag helst läser så jag har missat alla de här!

    SvaraRadera