Om mig

En blogg för oss som inte överlever utan böcker och som hellre skulle ta med en boklåda än tändstickor till en öde ö. Jag har jobbat länge som lärare men sadlat om till bibliotekarie och inte ångrat mig en sekund!

måndag 9 juli 2012

Semesterdagarna droppar förbi och vi är helt inne i semesterlunken. I veckan gjorde vi en mycket trevlig utflykt till Namsskogarna, i närheten av Grong, i Norge. Där bodde vi på camping en natt och sedan besökte vi deras familjepark där vi tittade på alpackor, vargar, björnar och en massa andra djur. Barnen red, vaskade guld, åkte linbana, körde eltraktorer och racerbåtar och allt möjligt kul. Vi åkte hem över fjället och det var himmelskt vackert. Renarna höll sig undan men vi mötte en skock får som låg och sov på vägen. Å andra sidan har vi en flock renar som vi möter då och då när vi far och handlar här hemma.

Jag har läst "Vad är så skört att det brister om du säger dess namn?" av Björn Sortland. Den handlar om den 19-åriga Markus som blir kär i Ingrid. Ingrid är sjuk i cancer och förhållandet blir bittert vackerljuvt. Markus vill helst inte tänka på vad som kommer att hända, men det är svårt att blunda. Boken är kort och skriven med ett poetiskt språk. Jag läste den på en kväll och tyckte att den var bra, men det gick så fort att ta sig igenom den att jag inte riktigt hann fångas av historien.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar