Om mig

En blogg för oss som inte överlever utan böcker och som hellre skulle ta med en boklåda än tändstickor till en öde ö. Jag har jobbat länge som lärare men sadlat om till bibliotekarie och inte ångrat mig en sekund!

tisdag 3 april 2012

Vel´d´Hiv

Vi har verkligen aprilväder här på vårt påsklov. Under de två timmar vi var ute idag hann vi känna på snöstorm, vårsol, hagel och gråmulen vårvinter. Humöret har vänt på vår sjukling och han är sugen på att leka igen.

Jag är helt gripen av den tragiska historien i "Sarahs nyckel" men irriterar mig på hur det är skrivet bitvis. Dels så kallas Sarah hela tiden för "flickan". Min syster som jag diskuterat det med tror att författaren vill visa bilden av att det ett av tusentals barn och att det ska vara avpersoniferat. Det är mycket möjligt men jag tycker det känns helt onödigt. Sedan hoppar författaren rätt som det är i tiden. Ett exempel är när Julia befinner sig i lägenheten som hon och hennes familj håller på att renovera och ska flytta in i. Helt plötsligt, efter ett långt avsnitt så inser jag att hon är hemma i sitt nuvarande hem igen och att det förmodligen gått ett par dagar. Det förklarar varför handlingen känts lite förvirrande en stund och gör att jag kommer av mig i läsningen. Men som sagt var, det är en tragisk och spännande historia och det gör att man ändå vill fortsätta läsa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar