Om mig

En blogg för oss som inte överlever utan böcker och som hellre skulle ta med en boklåda än tändstickor till en öde ö. Jag har jobbat länge som lärare men sadlat om till bibliotekarie och inte ångrat mig en sekund!

lördag 31 mars 2012

Om man tyckte om "Sprickan i kristallen" av Cecilia von Crusenstierna" så kan jag rekomendera "Alla lyckliga familjer liknar varandra" av Claes de Faire.
Det handlar om överklassfamiljen som består av Jan-Carl, den lyckade affärsmannen, Lousie, hans fru med anor i adelskalendern och deras dotter Julia. Bilden de har av sig själva är att de är mycket lyckade och att de har uppnått precis vad de vill i livet. Men, som alltid, så är det en helt annan sak när man tittar under ytan. Alla tre lever destruktiva liv där de inte gör vad som gör dem själva lyckliga utan vad som förväntas av människor i deras ställning.

När jag läser böcker i den här genren funderar jag alltid på om det inte finns några rika människor som är lyckliga? Så kan man ju sucka lättat och tänka att det är för tur att man inte har så mycket pengar så att man kan leva sitt enkla liv.

Boken kom för övrigt i ett bokpaket från min hemliga bokvän för ett bra tag sedan, en bra present!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar