Om mig

En blogg för oss som inte överlever utan böcker och som hellre skulle ta med en boklåda än tändstickor till en öde ö. Jag har jobbat länge som lärare men sadlat om till bibliotekarie och inte ångrat mig en sekund!

onsdag 14 mars 2012

Jag är som är törstande kamel i öknen...På kvällarna, på väg till sängen, slänger jag ett längtansfullt öga på bokhögen som bara väntar på mig. Mina mest lyckade dagar är när bussen är sen så att jag hinner läsa fem minuter extra. Men snart är det påsklov och snart är min engelskkurs över och då ska jag frossa i mina böcker igen! För att inte tala om att jag ska ta tag i det här med bloggandet på allvar igen. Nu haltar det med både det ena och det andra.

Min bussbok är fortfarande Janesh Vaidyas "I det sista regnet". Till att börja med tyckte jag att den var jättebra, en vilsam och filosofisk bok som kändes lite som en varm filt i det grådaskiga marsvädret. Men nu efter halva boken börjar jag ledsna på alla österländska, filosofiska sanningar och vill ha ut mer av historien. Man får veta lite om mannen som kommer hem igen efter ett brev från sin mamma. Berättelsen förs sakta framåt med ständiga avbrott för återblickar med sedelärande historier från hans barndom. Visst är det bra, men just nu hade jag nog behövt en rivig deckare i stället.

På nattduksbordet har jag haft Isabel Allendes ungdomsbok "Odjurens stad". Den är det betydligt mer klös i men då upptäckte jag efter ett par kapitel att jag hade läst den redan. Trots det har jag läst klart den eftersom jag inte kom ihåg slutet. Allende skrev den till ett av sina barnbarn och den handlar om den 15-årige Alexander som blir skickad till sin farmor för en period. Mamman är svårt sjuk i cancer och ska gå igenom en svår behandling. Pappan behöver finnas till hands för henne och därför skickas barnen iväg. Farmor Kate är journalist och tar med sig sin sonson till Amazonas regnskog för att leta efter ett odjur som sprider skräck. Där, i regnskogen, blir han vän med Nadia, vägvisarens dotter och de två visar sig ha ett speciellt uppdrag. Inget är vad det ser ut som och det blir ett äventyr som förändrar Alexander för all framtid Som vanligt blir det en spännande historia när Isabel Allende är i farten. Hon har skrivit två ungdomsböcker till, en till varje barnbarn om jag inte minns fel och jag ska nog se till att läsa dem också.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar