Om mig

En blogg för oss som inte överlever utan böcker och som hellre skulle ta med en boklåda än tändstickor till en öde ö. Jag har jobbat länge som lärare men sadlat om till bibliotekarie och inte ångrat mig en sekund!

fredag 2 mars 2012

Äntligen på banan igen...nu jerkar vi in fredagen

Efter ett antal veckor då jag inte ens hunnit tänka på att bloggjerka så är jag nu med i matchen igen och funderar över veckans fråga:
Finns det någon bok som har fått översvallande recensioner men som du absolut inte tyckte om?

Tja, det är klart att det finns böcker som man inte tycker om. Jag kommer osökt att tänka på författaren Kate Atkinsons bok "I museets dolda vrår" som jag har läst mycket gott om i olika bloggar och recensioner. Jag har läst två av hennes böcker för att vara helt säker på att jag inte misstagit mig, men jag orkar helt enkelt inte med hennes berättarstil.

En annan bok som jag
tyckte var okej, men som inte berörde mig så mycket var "Spill" av Sigrid Kombuchen. Det kan vara så att jag läste den vid fel tillfälle, som det ju kan vara ibland, eller så passade boken mig helt enkelt inte.

6 kommentarer:

  1. Hur är hennes berättarstil då? Pratig eller vad?
    Jag har inte läst någon av dessa böcker.

    SvaraRadera
  2. Jag har inte läst någon av författarna, men då kanske man ska tänka sig för en extra gång :)

    SvaraRadera
  3. Jag tyckte den var okej, men inte så bra som jag hade hört att den skulle vara

    SvaraRadera
  4. "I museets dolda vrår" har jag aldrig hört talas om, men "Spill" har jag varit lite sugen på. Men jag har fått uppfattningen att boken skall läsas just vid rätt tillfälle och det tillfället har inte dykt upp för mig ännu.

    SvaraRadera
  5. Kate Atkinson skriver surrealistiskt på ett sätt som inte alls tilltalar mig. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det. Nu är det några år sedan jag läste henne dessutom så jag kommer inte exakt ihåg, mer än att jag inte gillade det.

    SvaraRadera
  6. Spill finns bland mina att köpa-böcker. Jag tror absolut att man är mer eller mindre i fas för olika böcker, det beror på var i livet man befinner sig.

    SvaraRadera