Om mig

En blogg för oss som inte överlever utan böcker och som hellre skulle ta med en boklåda än tändstickor till en öde ö. Jag har jobbat länge som lärare men sadlat om till bibliotekarie och inte ångrat mig en sekund!

onsdag 4 september 2024

 Ikväll är det dags för höstens första träning och det känns väldigt jobbigt. Efter att ha varit envis som en oxe och joggat regelbundet hela semestern så kom jag tillbaka till Uppsala, tyckte att det var för varmt och förvandlades till en sorglig amöba som inte orkat ta mig i kragen mer än kanske sammanlagt tre gånger. Och T, som också var tvungen att jogga under sommaren för att det blev så jobbigt att stå ut med mig som inte glömde bort att berätta om mina joggingturer, har inte heller varit ute i spåret. 

I alla fall så känns det jobbigt men samtidigt skönt att ha bestämt sig, köpt gymkort igen och packat kläderna. Till och med vattenflaskan kom jag ihåg. Det enda jag missade var hörlurarna så nu måste jag lyssna på den extremt dåliga musiken de bjuder på där. Men så får det vara...

"Den lilla skolan på klippan" är den senaste i raden av Jenny Colgans böcker. Boken skiljer sig lite från hennes övriga men det är uppfriskande på ett sätt. Maggie är extremt trött på sitt lärarjobb och söker jobb på en tjusig internatskola i Cornwall. Hon får det och flyttar trots högljudda protester från den något tråkige pojkvännen Stan, familjen och alla andra som undrar om hon blivit galen.

Inte är det så enkelt att komma tillrätta i den snobbiga miljön och Maggie känner sig osäker och undrar om hon gjort rätt. Vi får också lära känna rektorn, några elever samt den originelle och snygge David som är engelsklärare på pojkskolan som ligger i närheten.

Som vanligt en bra bok när det är Colgan som skriver.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar