Om mig

En blogg för oss som inte överlever utan böcker och som hellre skulle ta med en boklåda än tändstickor till en öde ö. Jag har jobbat länge som lärare men sadlat om till bibliotekarie och inte ångrat mig en sekund!

måndag 24 juni 2024

 Igår skjutsade jag min familj till tåget. De ska vara en vecka i Uppsala, jobba, försöka ta moppekortet (testet är i eftermiddag) samt hänga lite hemma.

Jag är kvar här med pappa. Tydligen ska sommarvärmen och solen komma under denna vecka. Än så länge har det mest varit grått med regnskurar även om det är ganska varmt.

Det är väldigt lugnt. Idag är det post så då blir det postfika (i väntan på posten hälsar vi på min faster). Jag jobbar en del i min vävstuga. Har ett litet experiment på gång. Jag rapporterar när jag vet hur utfallet blir.

Annars så stickar jag och läser. 

"Dagar på Drottningholm" är prinsessan Christina, Magnusons, personliga bok om Drottningholms slott där hon spenderat mycket tid i sitt liv. Hon berättar slottets historia utifrån de människor som bott där. Många bilder och anekdoter. Jag gillar boken, precis som jag gjort med hennes andra böcker.



Och apropå kungligheter så läser jag just nu den andra dagboken av Elisabeth Hedvig Charlotta. Året är 1788 och Gustav den tredje är mest i Finland och krigar. Passande nog efter vår semesterhelg i Helsingfors eftersom Sveaborg figurerar flitigt och vi ju gjorde en mycket trevlig båtutflykt dit. Lite tröttsamt är det med allt krigande och alla brev som stoppas in  i texten. Det tar en evinnerlig tid att läsa när man ska hoppa mellan dagboksanteckningar och brev. Och kungen själv är aningens tröttsam också, det förstår man att det inte bara är jag som läsare som tycker. I texten skiner det igenom att det nog fanns rätt många i hans samtid som kände lite lika. Och vi vet ju hur det gick...
Jag tycker trots allt att det är intressant läsning och jag kommer att fortsätta med nästa del i höst. Men, det får bli en paus innan dess.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar