Om mig

En blogg för oss som inte överlever utan böcker och som hellre skulle ta med en boklåda än tändstickor till en öde ö. Jag har jobbat länge som lärare men sadlat om till bibliotekarie och inte ångrat mig en sekund!

torsdag 13 juni 2024

Lugnet efter stormen

 Just nu känner jag mig som en urvriden disktrasa. Idag var sommarens stora event på vårt lilla bibliotek, nämligen Sommarboken. Vi har haft tipsrunda, hemliga böcker och boktips, popcorn och festis samt höjdpunkten; gör din egen hemliga kompis med 3D-penna.

3D-pennorna var det som var populärast utan tvekan.

Dagens höjdpunkt för mig var att jag fick en present! En flicka som har hängt med mig på biblioteket hela vårterminen, alla raster hon fått och jag har varit på plats.

Idag kom hon med en egenmålad mugg. Faktiskt väldigt likt mig om jag får säga det själv. Jag blev så orimligt glad. Det är en mycket stor ära att betyda något för ett barn som behöver det!



I morgon är det sista arbetsdagen före semestern och jag är så sjukt trött. Det enda jag orkar göra på kvällarna är att titta på serier på Netflix. Orkar knappt läsa eller sticka. Då och då måste jag gå ut och umgås med grannkatten, hon blir extremt sur annars.

På tisdag är planen att fara norröver. Resten av familjen kommer troligtvis lite efter men jag orkar inte vänta i år. 



 
"Alla dessa djäfla qvinnor" av Anna Laestadius Larsson handlar om tre av historiens 1700-talsfeminister;  den svenska Hedvig Charlotta Nordenflycht, Olympe de Gouge samt Mary Wollstenecraft. Jag fick en helt ny bild av 1700-talet efter att ha läst, en fantastisk bok. De här tre kvinnorna vägrade hållas tillbaka och överbevisade männen om sin intelligens och kompetens, gång på gång. Inte för att det hjälpte alla gånger. Männen kämpade hårt för att de inte skulle lyckas. Inte förrän efter åtminstone sisådär hundra år har de fått sin rättmätiga uppmärksamhet.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar