Om mig

En blogg för oss som inte överlever utan böcker och som hellre skulle ta med en boklåda än tändstickor till en öde ö. Jag har jobbat länge som lärare men sadlat om till bibliotekarie och inte ångrat mig en sekund!

tisdag 18 juni 2024

 Så är vi på plats! Det vill säga, semestern är igång och vi befinner oss i Jämtlands inland. Vi kom igår eftermiddag och resan gick bra. Vi mötte många timmerbilar, det verkar vara högsäsong för dem. Det var skönt att kunna köra raka vägen och inte pausa var tionde mil för att rasta Speedy. 

Idag regnar det och jag som tänkt påbörja sommarens joggingrutin känner mig utmanad men jag vet ju att om jag inte sätter igång efter planen så är det lätt hänt att det inte blir något på hela sommaren...

I eftermiddag blir det postfika hos en faster men annars har vi inga direkta planer. När H fyllde år så fick han presentkort på en gitarr av sin far. I måndags slog han till och köpte en jättefin som naturligtvis är med hit. Så jag somnade till ljudet av far och son som jammade på varsin gitarr igår, mysigt.

Min familj stannar endast över midsommar. Sedan far de tillbaka en vecka för att jobba och greja. 

Det är så grönt här att det man nästan blir bländad när man tittar ut. Vi såg mängder av midsommarblomster, smörblommor och hundkex längs vägrenen och färre lupiner än vanligt. Jag försökte optimistiskt få pappa att säga att de håller på att försvinna men han tog omedelbart ner mig på jorden och påpekade att de bara flyttar på sig.

Så, två böcker har det blivit sedan sist.




Dels en bok som  heter "Att hitta hem" av Caroline Twamley som handlar om Inga som är nyskild och uppfyller sin dröm att åka till Irland. I alla år har hon drömt om att få åka dit men hennes man har aldrig låtit henne. Väl där blir hon vän med Colleen och hennes son. I Sverige finns också Malin som sörjer sin mamma som dött ett år tidigare. Pappan har hittat en ny kvinna vilket inte Malin är så glad för. Han har också bestämt sig för att sälja huset och när Malin ska hjälpa honom att städa så hittar hon något som vänder upp och ner på hela hennes tillvaro. Ingas, Colleens och Malins liv korsas vilket påverkar allas liv. Kanske inte den mest trovärdiga historien men trevlig underhållning. 



Min andra bok kan man inte heller anklaga för att vara verklighetsförankrad men känns som den perfekta hängmatteboken på semestern. Katie Gayle är egentligen två väninnor som bor i Sydafrika och skriver mysdeckare tillsammans. Deras huvudkaraktär heter Julia Bird, nybliven pensionär som även hon är nyskild och har flyttat till en liten engelsk by för att få en nystart.  Boken heter "Mord i en engelsk trädgård" och som titeln antyder så börjar allt med att Julia ska bygga ett hönshus i sin nya trädgård men hittar ett lik under trädgårdsskjulet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar