Om mig

En blogg för oss som inte överlever utan böcker och som hellre skulle ta med en boklåda än tändstickor till en öde ö. Jag har jobbat länge som lärare men sadlat om till bibliotekarie och inte ångrat mig en sekund!

fredag 14 oktober 2022

Vad är det med Cornwall egentligen?

Det är en grå och regntung lördagsmorgon. Efter en ansträngande fredagsbokbussdag somnade jag tidigt igårkväll och vaknade tidigt idag till kaninens förtjusning.  Faktum är att det inte ens är riktigt ljust ute än.

Vår bokbusschaufför är sjukskriven för tillfället och igår skulle jag ut och åka med en vikarie. Detta har gjort fler än mig lite nervösa eftersom alla som känner mig vet att jag dels kan tappa bort mig en garderob dels har alltför lätt att bli osams med Googlemap-tanten vilket kan få oanade konsekvenser.

Bortsett från att vi åkte fel två gånger och den första gången VAR det faktiskt Google-tantens fel och att min laptop for i golvet när vi åkte så att en kontakt gick sönder så överlevde vi dagen med glatt humör och nöjda bokbusskunder. Men jag var fruktansvärt trött när jag kom hem.

"Flytten till Cornwall" av Liz Fenwick kan vara en av de första feelgoodböckerna som kom som utspelar sig i just Cornwall. Platsen verkar vara oerhört populär bland engelska feelgoodförfattare. Den här boken, första delen i en serie, handlar om Maddie som ärver ett stort hus och flyttar dit med sin adopterade dotter efter att mannen har dött i cancer. Maddie är konstnär men efter att hon blivit änka är det som att allt fallit sönder. Hon kan inte måla, tonårsdottern hatar henne och hon har lagt alla sina besparingar på mediciner och vård åt mannen.

I den lilla byn lär hon känna ett gäng trevliga människor som stöttar henne och dottern Hannah. Två män intresserar sig för henne och livet börjar kännas lite, lite lättare. Boken kom 2017 och kanske är det anledningen till att den inte är så fast i feelgoodmallen. Ibland är den lite tråkig och man skulle vilja plocka bort någon sida här och där men samtidigt gillar jag att det inte är så välpolerat och förutsägbart.

 Flytten till Cornwall - Liz Fenwick - ebok (9789113080123) | Adlibris  Bokhandel

Jag läser också Liv Strömquists senaste seriealbum "Astrologi" där hon går igenom alla stjärntecken, egenskaper och personer med typiska drag. Som vanligt är det roligt, ironiskt, tankeväckande och väldigt läsvärt!

Liv Strömquists astrologi


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar