Om mig

En blogg för oss som inte överlever utan böcker och som hellre skulle ta med en boklåda än tändstickor till en öde ö. Jag har jobbat länge som lärare men sadlat om till bibliotekarie och inte ångrat mig en sekund!

måndag 3 oktober 2022

Så är jag hemma igen och otroligt glad att jag valde att ta en extra semesterdag för att vila efter tågresan. Resan gick bra men vi stod 66 minuter i Söderhamn på grund av ett signalfel. Jag kom ändå hem i en ganska acceptabel tid men har varit väldigt trött idag.

I min iver häromdagen så glömde jag att sammankoppla min engelska läsning-spaning med mitt språkpolisutbrott.

Det jag skulle komma fram till var förstås att jag tror att folk gör sådan konstiga grammatikfel som ett resultat av all engelska vi översköljs med. 

Att  vara en passionerad litteratur- och språkmänniska kan vara lite påfrestande ibland. Det finns så mycket att jaga upp sig över, hela tiden...

Förutom att lyssna på ett gäng lumparkillar som berättade knashistorier för varandra om lumparlivet så läste jag mest under min resa igår. Har avslutat Ali McMaras serie om Cornwall. Den tredje delen heter "Kates besynnerliga pysselbutik" och i ärlighetens namn var den inte jättebra. Dels byter den, som de andra två böckerna, tempus ständigt och jämt, dels var handlingen aningens krystad till och med för att vara en orealistisk feelgoodroman. 

Kates besynnerliga pysselbutik (inbunden)

 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar