Om mig

En blogg för oss som inte överlever utan böcker och som hellre skulle ta med en boklåda än tändstickor till en öde ö. Jag har jobbat länge som lärare men sadlat om till bibliotekarie och inte ångrat mig en sekund!

torsdag 23 december 2021

 Dagen före julafton och ett par veckors ledighet hägrar. Min kropp och själ har inte förstått att den kan slappna av och djupandas, men det kommer väl vad det lider. 

Arbetsdagen har varit väldigt lugn. Jag hann städa skrivbordet, pyssla med lite smått och gott och förbereda lite inför det nya året som kommer. Ganska bekvämt att jobba och veta att hemma är det febril aktivitet med julmatstök och julklappsproduktion. Fick coacha via hemligt videosamtal under förmiddagen. Så jag kan ägna kvällen åt mys och umgänge. Mitt mål under december var att inte låna några böcker på biblioteket utan läsa de som ligger bredvid sängen. Ha! Det gick jättebra i två veckor och fem böcker. Sedan råkade jag beställa ett par i alla fall från biblioteket och där fick jag ett grovt återfall! Hetsbeställde flera böcker, lånade flera i rena farten och har nu en gigantisk biblanhög bredvid mina egna i sovrummet. Jag förstår inte riktigt själv vad som hände. Så nu betar jag av högen och tänker att när den är läst ska jag ta nya tag...

Boken som är skyldig till mitt återfall (eller startade det i alla fall) är en biografi om Ulla Winblad eller Maria Christina Kiellström som hon egentligen hette. För ett tag sedan lyssnade jag på ett avsnitt av podden Snedtänkt med etnologen Rebecka Lennartsson  Om Stockholms nattlöperskor. Avsnitttet handlade om prostituerade kvinnor i Stockholm på 1700-talet, även om man egentligen inte kan kalla dem för det eftersom begreppet överhuvudtaget inte fanns då. Det var väldigt intressant och där nämndes Maja Stina Kiellström, alias Ulla Winblad, vid ett flertal tillfällen. Rebecka Lennartsson berättade att hon blivit så intresserad att Maja Stina (som hon kallades) fått en egen bok.  När jag sedan stötte på boken så hade jag helt enkelt inget val, jag var tvungen att läsa den!

"Ulla Winblad Liv och legend" är en lite torr och vetenskaplig men fantastiskt intressant biografi. Naturligtvis får vi veta en del om livet på 1700-talet och Bellman, lite om andra karaktärer som flimrade förbi i Bellmans verser och epistlar. Men framför allt är det Maja Stina vi får veta mer om. Genom rättegångsprotokoll, och andra dokument kan vi dyka ner i hennes liv vid ett antal tillfällen. Bellmans Ulla Winblad var en uppdiktad figur även om hon fanns och levde parallellt med honom. Hon var tydligen en ganska upprorisk person som hade aningens svårt att hålla sig lugn och leva enligt tidens sociala regler. Under åren blev hon, på grund av Bellman, en välkänd karaktär där folk blandade ihop hennes verkliga jag med diktens. När hon dog vid 54 års ålder hade hon levt ett ganska hårt liv och fått lida en hel del på grund av de påhittade historier som florerade. En intressant detalj är att namnet Ulla, eller Ulrica, sjönk drastiskt i popularitet efter epistlarna. 

Nu är jag sugen på att läsa Carina Burmans biografi om Bellman som Lennartsson refererar till vid ett flertal tillfällen, ibland lite kritiskt.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar