Om mig

En blogg för oss som inte överlever utan böcker och som hellre skulle ta med en boklåda än tändstickor till en öde ö. Jag har jobbat länge som lärare men sadlat om till bibliotekarie och inte ångrat mig en sekund!

tisdag 21 december 2021

 Två arbetsdagar kvar och sedan är det jullov!

H har haft sin avslutning idag och var väldigt nöjd. På jobbet var det lugnt. Fast det ramlade in en massa böcker i bokinkastet under förmiddagen när barnen städade sina klassrum, eller åtminstone sina bokhyllor.

Jag har två ynka julklappar kvar att fixa, tror jag...Egentligen kanske bara en när jag tänker på saken. Vi tar det lugnt med klappar, men jag tycker att det är väldigt roligt att tänka ut presenter, oftast böcker förstås. Bra böcker kan man aldrig få för mycket av och när det blir fullt i bokhyllan kan man alltid ge boken vidare till någon annan som inte har läst den.

I ett par dagar har jag hetsläst "En natt som denna", del 2 i "Smythe-Smith-kvartetten" av Julia Quinn, ni vet hon som skrivit "Bridgertonserien".

Det är feel-good som utspelar sig i London på 1800-talet. Trots den Victorianska miljön så beter sig karaktärerna ganska modernt åt på många sätt. Lite kul blir det när det kyska och mycket sedesamma möter moderna tankar och beteenden. Jag råkade rekomendera "Bridgertonserien" en gång till en äldre dam innan jag läst något själv. Lite pinsamt blev det sedan när jag  läste och insåg att det var ganska många ingående sexdetaljer i den. Men damen har aldrig klagat, så det kanske blev bra ändå.

Här handlar det i alla fall om guvernanten, Anne Wynter, uppseendeväckande vacker och älskad av flickorna Smythe-Smith som hon tar hand om. Barnens kusin; Daniel fastnar också för den fantastiska unga kvinnan, förstås, fast på ett något annat sätt. Men Anne har en hemsk hemlighet som gör att hon aldrig någonsin kan berätta vem hon egentligen är.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar