Om mig

En blogg för oss som inte överlever utan böcker och som hellre skulle ta med en boklåda än tändstickor till en öde ö. Jag har jobbat länge som lärare men sadlat om till bibliotekarie och inte ångrat mig en sekund!

lördag 23 oktober 2021

En solig och kylig oktoberdag

 Tack vare att vi har haft städlördag i samfällighetsföreningen så sitter vi nu i varsin fåtölj, lite rödkindade av höstkylan och ganska nöjda med oss själva. Kaninen var ute och pysslade med sitt så han sitter också i sin fåtölj och är väldans trött.I eftermiddag får vi middagsfrämmande men innan dess ska jag nog ligga lite under en filt och läsa en stund. Det måste man få unna sig på en lördag.

Förra helgen blev det en feelgood igen, jag har lite svårt att ta mig ur det träsket. Den var lättläst och trevlig. Det är Julia Quinn som kommit ut på svenska med en ny serie. Det var ju hon som skrev böckerna om "Bridgerton" Vi befinner oss i samma universum även i denna bok  som heter "Som i en dröm". Serien heter "Smythe-Smith kvartetten" .

Som i en dröm Honoria Smythe-Smith är yngsta barnet i en rejäl syskonskara. Hon och de andra flickorna i släkten tvingas varje år framföra en musikkonsert som är en riktig prövning både för de som spelar och publiken. Det låter inte vackert men eftersom det är en tradition så går det tydligen inte att undvika. Och så har vi Marcus Holroyd, bäste vän till Honorias storebror. Marcus och Honoria har känt varandra sedan de var barn och är som syskon, eller?....

På sista tiden känns det som att saker och ting blivit mer komplicerade i deras relation men det är verkligen inget de tänker låtsas om.

Om man gillar Bridgertonserien så kan man känna sig helt trygg i vetskapen att denna bok följer samma upplägg.

För övrigt så har jag just nu gett mig själv bibliotekslånförbud. Jag har extremt många olästa böcker bredvid min säng som är mina egna. Vissa i min familj påstår att det snart inte går att komma in i sovrummet men där tycker jag nog att han överdriver. Men jag har i alla fall bestämt att jag måste minska den där högen och läsa åtminstone ett gäng. Det har gått ganska bra fast en liten bok slank ner när jag och H var på biblioteket i onsdags.

Tanken är att jag ska läsa mina egna böcker fram till jul så får vi se hur långt jag kommer.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar