Om mig

En blogg för oss som inte överlever utan böcker och som hellre skulle ta med en boklåda än tändstickor till en öde ö. Jag har jobbat länge som lärare men sadlat om till bibliotekarie och inte ångrat mig en sekund!

söndag 30 maj 2021

Göran Greider, fotboll och sommarsäsong

Nu tror jag bestämt att sommaren är här!

Igår träffade H och jag mina systrar med barn på en uteservering. Det var knökfullt och så soligt att vi var glada över att få sitta i skuggan. Sedan hade vi min svärmor på grillmiddag och idag har H spelat sin första fotbollsmatch på ett år.  

Matchen gick väl kanske inget vidare men så kan det vara. Sista matchen förra året slutade i katastrof. Motståndarna gjorde alldeles för många mål, en av våra spelare fick nog och sprang till skogs och H, den stackaren, fick en boll i huvudet, kräktes och vi fick åka till doktorn. Han hade fått en hjänskakning visade det sig.

Men nu kämpar det tappra laget vidare och vi hoppas alla på en bättre säsong.

Min faster köpte Göran Greiders bok "En av dessa morgnar ska du stiga upp sjungande" på bokrean. När vi var hemma på begravning i vintras så läste hon en dikt högt för oss. Det var väldigt stämningsfullt och en mycket talande dikt. Jag lånade sedan boken av henne och har läst den med stor behållning.


En av dessa morgnar ska du stiga upp sjungande : självbiografiska sviter -  Göran Greider - kartonnage (9789100179830) | Adlibris Bokhandel 

Jag hade tänkt ger er ett par dikter ur boken men nu när vi var hemma under Kristi himmelfärdshelgen så blev pappa sugen på att läsa den så boken blev kvar där. 

Den är klart läsvärd i alla fall!

Göran Greider är en av mina husgudar och jag läser alltid vad han skriver i tidningen ETC. I en värld med polariserade åsikter och där de flesta ser till att sko sig själva så är det så skönt med personer som har en fast och tydlig fiosofi och hållfasta principer. Jag behöver aldrig fundera på vad han har för agenda och jag vet var han kommer ifrån. Greider behandlas just nu för cancer och det gör mig orolig. Utan honom skulle världen bli en sorgligare, vilsnare och ensammare plats.

En annan bok som jag läst den senaste tiden är "Romska röster", utgiven av Upplandsmuséet. I den berättar olika romer om sina liv och hur de bemöts av samhället. Man tror ju och hoppas att rasism och trakasserier av ett folkslag skulle vara borta ur Sverige idag, men så är det förstås inte. Fortfarande får romer kämpa för att ta sig fram i livet och kunna göra det de vill. Mycket sorgligt och upprörande! När ska vi lära oss?

 

Romska röster – Smakprov 

Min sista bok för dagen är en feelgood som jag bara var tvungen att läsa eftersom den utspelar sig i mina hemtrakter. Marie-Louise Marc har skrivit "Juni, juli, halva augusti" om Hanna, 42 år, som bor i Stockholm, jobbar som lärare och trivs med livet. Hon och hennes väninnor planerar som bäst sommarens ljuvliga resa till Frankrike när Hanna får beskedet att hennes gamla mormor som bor i den lilla Jämtländska byn Storsjöhöjden, har ramlat och brutit benet. Hanna blir beordrad av sin mamma att åka dit över sommaren och hjälpa mormodern. Motvilligt ger Hanna sig iväg. Naturligtvis blir inte sommaren som hon trott. Det var 25 år sedan hon besökte byn senast och det visar sig att hon glömt hur bra hon trivdes där. Grannen Mattias som hon hade en kärlekshistoria med när hon var 17 år har möjligtvis en del med saken att göra...

Miljön är det roliga i boken, att de åker till Hammerdal och handlar till exempel och att läsa om mygg, getter och jämtländska sommarblommor. Sedan är kanske inte boken någon sensation i sig, men det är det ju sällan med feelgood...

 

 Juni, juli, halva augusti - Marie-Louise Marc - Bok (9789177712183) | Bokus


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar