Om mig

En blogg för oss som inte överlever utan böcker och som hellre skulle ta med en boklåda än tändstickor till en öde ö. Jag har jobbat länge som lärare men sadlat om till bibliotekarie och inte ångrat mig en sekund!

måndag 5 april 2021

En lugn och skön påsk har det varit. Vi har lunkentussat runt här hemma, jag har haft altanhäng med en syster ett par gånger och middag med den andra systern. Det är allt. T och hans bror har varit på landet ett par dagar. H har haft ett par kompisar på övernattning annars har det inte varit många knop.

Idag skulle jag hämta T vilket kändes lite spännande då det snöade när jag klev upp! Och jag som bytte till sommardäck i början av veckan. Men det gick bra. 

Imorgon är det bara till att pallra sig iväg till jobbet igen. Att vara ledig länge är härligt men det känns lite plågsamt att komma igång med vardagen igen. Tur att det blir en fyradagarsvecka.

"Ormen i Essex" av Sarah Perry var mycket omtalad när den kom för några år sedan. Jag önskade mig den och fick den i julklapp. Men det har inte blivit av att jag läst den förrän nu för ett litet tag sedan. Den är egensinnig och intressant. Jag skulle beskriva handlingen för en kollega och kände att det nästan var omöjligt att göra den rättvisa. 

Vi befinner oss i London 1863. Cora Seaborn är en ung nybliven änka. Både Cora och hennes son Francis är speciella och lever på sina egna sätt. Cora, Francis och väninnan Martha far till Colchester i Essex där det lär ha setts en mystisk sjöorm som fått invånarna att gå i spinn.Väl på plats lär Cora känna prästen William Ransome och hans familj. William och Cora finner varandra och samtidigt som de dras till varandra så försöker de finna sjöormen.

Historien har ett djup och bottnar som inte går att riktigt beskriva. Språket är vackert. 

Ormen i Essex


Sedan har jag tagit mig igenom en liten påskdeckare. "Medicis ring" av Jan Mårtensson, en Homandeckare som det står på omslaget. Antikhandlaren Johan Homan åker på semester till den lilla byn Panicale i Italien för att studera konst och god mat. Men ganska snart inträffar ett dödsfall och sedan ett till och Johan Homan blir mer eller mindre indragen i jakten på mördaren. Lite gubbig bok och hjälte får jag nog erkänna, men jag har i alla fall läst den.

Medicis ring - Jan Mårtenson - Pocket | Bokus


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar