Om mig

En blogg för oss som inte överlever utan böcker och som hellre skulle ta med en boklåda än tändstickor till en öde ö. Jag har jobbat länge som lärare men sadlat om till bibliotekarie och inte ångrat mig en sekund!

tisdag 19 maj 2020

P O Enquist, räddaren i nöden

Härom helgen var vi på landet och då uppstod en kris! Jag hade tagit med allt möjligt, spel,böcker och tidningar till båda mina killar eftersom de brukar beklaga sig över att de inte har något att läsa på kvällskvisten. Mat och godis till kaninen kom också med. Men jag glömde min egen bok! Ve och fasa. Två dagar utan något att läsa. Det var bara att börja gräva i bokhyllan som finns där och som mina svärföräldrar en gång i tiden skapat. Och tänka sig, där stod "Livläkarens besök" av P O Enquist. När han dog för ett tag sedan så tänkte jag att jag borde läsa något av honom och nu fick jag chansen. Den är inte utläst eftersom jag har några andra böcker på gång parallellt. Men den är ganska lättläst även om den är tragisk. Det handlar om den danske kungen Kristian VII som ansågs sinnessjuk och därför fick med sig en livläkare när han åkte på resa genom Europa 1768. Läkaren, vid namn Struensee, blev snabbt den som i praktiken styrde landet och kungen. När det visade sig att han hade en affär med drottningen blev han avrättad och hon utvisad. Dramatiskt så det förslår!

Mig veterligt har jag bara läst en bok av Enquist förut, nämligen "Ett annat liv" som är en självbiografi. Jag är kanske inte den som älskar P O Enquists böcker mest av alla men de är helt okej får jag väl säga.

  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar