Om mig

En blogg för oss som inte överlever utan böcker och som hellre skulle ta med en boklåda än tändstickor till en öde ö. Jag har jobbat länge som lärare men sadlat om till bibliotekarie och inte ångrat mig en sekund!

tisdag 26 maj 2020

Hur mår fröken Furukura? – Lind & Co

"Hur mår fröken Furukura?" är en japansk bok av författaren Sayaka Murata. Jag hade aldrig sett den förut när den plötsligt låg i en boklåda, reserverad av någon på mitt bibliotek. Självklart blev jag omedelbart intresserad. För det första  är det inte så ofta jag läser japanska författare, för det andra så förstod jag av baksidestexten att det här var något alldeles eget.
Nu har jag läst och alla mina förväntningar uppfylldes!
Fröken Furukura är 36 år och jobbar sedan arton år i en närbutik som timanställd. Hennes omgivning är mycket bekymrad. 36 år och inte ha ett riktigt jobb och dessutom har hon aldrig haft ett kärleksförhållande. Boken är skriven i jag-form och man förstår att Furukura själv är mycket tillfredsställd med sin tillvaro. Hon har aldrig vetat hur hon ska vara eller göra för att passa in men reglerna i närbutiken är väldigt tydliga. Här finns en manual för allt. Även privatlivet styrs av jobbet eftersom hon behöver vila, äta och sköta om sig för att göra ett bra jobb.

När jag läste så tänkte jag mycket på boken "Projekt Rosie" av Graeme Simson. Båda böckerna visar huvudpersonernas perspektiv, som är fullständigt logiskt och normalt, för dem. Det är snarare omvärlden som beter sig knasigt och ologiskt. När man inte tolkar omgivningen utifrån oskrivna regler och lagar utan bara från exakt det man ser och hör så verkar människor överlag bete sig väldigt underligt.
Jag rekommenderar den här boken mycket varmt till alla! Och kanske särskilt mycket till alla oss som arbetar med människor av alla de olika slag.
"Hur mår fröken Furukura?" är en lättläst och tänkvärd bok som passar bra som semesterläsning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar