Om mig

En blogg för oss som inte överlever utan böcker och som hellre skulle ta med en boklåda än tändstickor till en öde ö. Jag har jobbat länge som lärare men sadlat om till bibliotekarie och inte ångrat mig en sekund!

söndag 3 november 2019

Den sista lovdagen...

Så är det söndag, sista dagen på höstlovet och vi har en lugn och slapp dag. Igår var vi hem till min syster på halloweenmiddag. Det var väldigt mysigt.
Vi har hunnit en sväng hem till mina föräldrar några dagar, H har följt med först mig och sedan sin pappa på jobbet och i fredags avslutade H och T veckan med att gå på bio.
I går kom H plötsligt på att han skulle pigga upp Speedy och gick ut i förrådet och hämtade sin gamla kryptunnel. Och jisses vilken succé!
Speedy har sprungit fram och tilllbaka i tunneln med flaxande öron, undersökt alla vrår och har sedan suttit och sovit längst in.

Jag har läst " Nora eller Brinn Oslo brinn!" av Johanna Frid.

Det var en bra bok på det sätt att den fick mig att tänka mycket, bli irriterad på huvudkaraktären och samtidigt känna att den hade något viktigt att förmedla.
Johanna är ihop med Emil. Tidigare var Emil ihop med den norska Nora. Johanna lider av två svåra åkommor, dels endomitros och dels en fruktansvärd svartsjuka. Nora blir nästan viktigare än Emil. Johanna stalkar Noras och hennes mammas instagramkonton och kan inte tänka på något annat. Det finns ingen gräns för hur mycket hon tänker på Nora, till skillnad från Emil som verkar ha gått vidare för länge sedan. Jag vet inte, jag blev bara så oerhört irriterad och trött på all dramatik från ingenstans. Samtidigt vet jag ju att svartsjuka ofta inte är en logisk känsla utan att det kommer inifrån den som är svartsjuk. Beskrivningen av hur det är att leva med svår endomitros känns viktig och  jag tycker att det är bra att det får ta plats i skönlitteraturen. Jag har förstått att det är något som väldigt många kvinnor lider av och ändå har sjukdomen varit osynlig så länge.
Bildresultat för nora eller brinn oslo brinn

Jag har lyssnat på den historiska romanen "Uppkomlingen" av Tomas Blom.
Hans Lasseson bor i Stockholm samtidigt som den unge Gustav Vasa. Han är kär i Margareta Henriksdotter Strobuck.men hon har bara ögon för Gustav Vasa. Vi får följa deras öden genom åren. Det är inte lätt att leva under den här tiden och den som är din vän ena dagen kan vara din fiende den andra. Det är inte alltid någon fördel att leva i samma miljöer som de mäktiga män som styr.

Bildresultat för uppkomlingen tomas blom


Sedan har jag också lyssnat på min första Henning Mankell-bok, nämligen "Italienska skor". Jag har länge tänkt att det tillhör allmänbildningen att ha läst Mankell och nu tog jag tag i saken. Den var bra. Jag hade inga förväntningar på den och väldigt dålig koll på intrigen.  Fredrik är en 68-årig före detta läkare, en enstöring som bott i tolv år på en liten ö, i det hus han ärvt av sina morföräldrar. Hans enda sällskap är en gammal döv hund och en gammal katt.
En kall vinterdag ser han en människa komma på isen med en rullator. Kvinnan, som han inser är hans gamla fästmö Harriet, svimmar plötlsigt på isen och Fredrik inser att han måste hjälpa henne, trots att han verkligen inte vill. Harriets besök förändrar Fredriks tillvaro på ont och gott och utan att han egentligen vill det så är han plötsligt en del av världen igen. Andra figurer dyker upp i hans tillvaro och han tvingas se på sig själv och sitt liv. Boken handlar om ensamhet och relationer, om hur olika beslut påverkar våra liv i olika riktningar.

Bildresultat för italienska skor mankell


Jag har insett att jag oftast läser kvinnliga författare och tänker att jag ska klämma in lite mer manliga eftersom de skriver på ett annat sätt. Funderar på om det kanske ska bli en målsättning inför nästa år?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar