Om mig

En blogg för oss som inte överlever utan böcker och som hellre skulle ta med en boklåda än tändstickor till en öde ö. Jag har jobbat länge som lärare men sadlat om till bibliotekarie och inte ångrat mig en sekund!

torsdag 13 juni 2019

Junidikten

På fönsterblecket droppar det och jag är ganska nöjd över att sitta inomhus och kura.
Nästa torsdag är det dags för Sommarboken, det nationella temat för sommarens biblioteksträffar för barn. I år heter temat "Under ytan" och det handlar om allt möjligt spännande man kan hitta i vattnet, allt från fiskar till sjöjungfrur och piratskepp. Vill man veta mer kan man gå in på Barnens bibliotek
Jag planerar att läsa en dikt för barnen (vi borde läsa många fler dikter för våra barn). Dikten som jag valt passar mycket bra ikväll så det får bli min junidikt också.

Regn

Sorlar, sorlar, susar
sommarregnets sorl
alla trädens våta
blad och knoppar gråta
dropp-dropp-dropp
och därnedan rusar
bäck i sorl och porl
bäck i sorl

Gustaf Fröding

Bildresultat för regn

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar