Om mig

En blogg för oss som inte överlever utan böcker och som hellre skulle ta med en boklåda än tändstickor till en öde ö. Jag har jobbat länge som lärare men sadlat om till bibliotekarie och inte ångrat mig en sekund!

söndag 30 juni 2019

Familjen är samlad igen och allt är som vanligt. Imorgon ska H på sommarläger med en kompis och han är mycket förväntansfull. Det har packats badkläder, regnjacka och solskyddsfaktor. För mig består veckan av att flytta runt på böcker, en bokpratsaktivitet på tisdag inne i Enköping och ett par diskpass.  När jag skriver ordet diskpass fnissar jag lite åt en historia jag läste på Facebook för ett tag sedan om den stackars nyanställda bibliotekarien som efter morgonfikat blev ombedd att ta hand om disken. När hon sedan började hälla upp vatten och diskmedel i diskhon blev hon totalt utskrattad av kollegorna för att hon helt missförstått vilken disk det var frågan om.
Så kan det vara...
Apropå bokpratsaktivitet så gick Sommarboken väldigt bra. Jag drog med mig H som sedan lärde sin pappa intressanta fakta om nålfiskar vid middagsbordet. Snacka om direktrespons! Förutom H så deltog 20 glada barn. Jag berättade spännande fiskfakta, läste min regndikt av Gustav Fröding samt körde en liten frågesport. För att riktigt få vattenkänsla så hade jag tagit med mig barnen ner till ån vilket visade sig vara mycket trevligt.

I deckaren "Vänförfrågan" använder sig författaren Laura Marshall av Facebook. Jag är förvånad över att jag inte ramlat på en bok där sociala medier är en del av intrigen tidigare. Det är ett tacksamt användningsområde. På nätet är det lätt att vara anonym eller att låtsas vara någon annan vilket borde underlätta för en författare att bygga upp en spännande historia.
Louise har döljt sin hemlighet i 25 år. Hon gjorde något hemskt mot en klasskompis när hon var tonåring och sedan försvann klasskompisen, förmodligen  dog hon. Louise är helt övertygad om att det var hennes fel att Maria, som klasskompisen hette, dog.
En dag dimper det ner en vänförfrågan på facebook, från Maria och Louises liv vänds upp och ned. Lever Maria? Är det någon annan som låtsas vara henne? Vet den personen att allt är Louises fel?
Det är skickligt uppbyggt och läskigt. För mig som mest läst Jonas Moström och olika pusseldeckare de senaste åren så var det lite uppiggande att läsa något som är lite annorlunda uppbyggt. Lite mer oförutsägbart och fruktansvärt spännande.

Bildresultat för vänförfrågan bok

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar