Om mig

En blogg för oss som inte överlever utan böcker och som hellre skulle ta med en boklåda än tändstickor till en öde ö. Jag har jobbat länge som lärare men sadlat om till bibliotekarie och inte ångrat mig en sekund!

tisdag 26 mars 2019

Ungdomsböcker just nu

Det är en vanlig tisdagkväll och jag har varit på jobbet till sent. Eller, ja, riktigt vanlig är den kanske inte. På övervåningen ligger en uppsluppen nioåring och lyssnar på "Kometjakten" av Tove Jansson med sin pappa. Den här veckan är det nedräkning, hans sista vecka någonsin då han är nio år. På lördag fyller han tio. Som han har väntat! På lördag blir det middag med släkten och på söndag kompiskalas; Lasergame och hamburgare.

Våren har kommit till Uppsala. Förra onsdagen såg jag och H ett v med tranor som seglade över hustaken. Det var i alla fall 15 tranor, en imponerande syn och ett trumpetande som inte gick att  missta sig på. Jag har alltid älskat tranor! I veckan har jag också sett gäss, svanar, rådjur och en hare.Det är nästan lite trångt i luften.

Just nu läser jag barn- och ungdomsböcker som en förberedelse för bokprat.
Jag har en hel hög med annat som jag egentligen är mer sugen på, men det får bli lite närmare påsk.
Böckerna jag har läst ser ni här nedanför.

Manifest för hopplösa (häftad)Bildresultat för rimligt lyckade ögonblickBildresultat för den spanska spionenFlickan utan näsa (inbunden)
 Nicos bok (inbunden)Linns bok (inbunden)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar