Om mig

En blogg för oss som inte överlever utan böcker och som hellre skulle ta med en boklåda än tändstickor till en öde ö. Jag har jobbat länge som lärare men sadlat om till bibliotekarie och inte ångrat mig en sekund!

måndag 8 januari 2018

Känner ni Dagny?

Jag har alltid intresserat mig för människoöden, hur folk tänker och vad de har varit med om. Ibland har jag blivit smått hånad för att jag kan sitta och fascineras av tv-dokumentärer om helt vanliga människor och deras liv. Men jag tycker att det är spännande och lite lärorikt att få kliva in i andra människors huvuden en stund.
En person som jag sett på tv, läst om och tycker är fascinerande är Dagny, en helt vanlig tant bortsett från att hon är 105 år, bloggar och hänger med i samhällets alla nymodigheter.
Jag har lyssnat på hennes berättelse på ljudbok, inläst av Cecilia Nilsson. "Livet enligt Dagny" heter den och Dagny Carlsson (som hon heter) har skrivit den ihop med Helen Bjurberg. Den är egentligen inte så märkvärdig. Det handlar om Dagnys uppväxt, liv och vad hon tycker om världen. Men tänk ändå. Hon har varit med om, och minns, två världskrig. Hon tycker att barnen nuförtiden ska vara tacksamma för att de inte behöver använda livstycken och att de får leka i stället för ta hand om småsyskon. Dagny minns hur det var när det inte fanns dammsugare och tvättmaskiner.  Hon blev inlåst i en garderob när hon busat som barn. Och hennes mormor skaffade sig sina första kängor när hon var över 60 år.
Lite fnyser jag när Dagny talar om hur det är nuförtiden, i skolan och världen i övrigt. Där känner jag kanske inte att hon har hängt med riktigt. Men det kan jag ta för det är ändå som att se in i en tidskapsel och jag tänker på det faktum att Dagny är äldre än både min farmor och mormor, som var över 80 när de dog för evigheter sedan.
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar