Om mig

En blogg för oss som inte överlever utan böcker och som hellre skulle ta med en boklåda än tändstickor till en öde ö. Jag har jobbat länge som lärare men sadlat om till bibliotekarie och inte ångrat mig en sekund!

lördag 22 april 2017

Tonårstips

Jag vill tipsa om två nyutkomna ungdomsböcker som jag har läst i påsk.
Den första heter "Wink Poppy Midnight" av April Geneive Tucholke och är en sådan där härligt oförutsägbar historia där man inte vet hur det ska sluta förrän efter sista meningen.
Midnight är förhäxad av den snygga, men grymma Poppy. Poppy å sin sida utnyttjar Midnight som hon utnyttjar alla människor. Wink är ett av många syskon i en stor bohemisk familj som inte bryr sig om vad andra tänker. Hur deras liv snärjs in i varandra får man veta om man läser. Och, vem är egentligen hjälten? Vem är skurken? Vem har den stora hemligheten?


Den andra boken är "Tappa greppet" av Katarina von Bredow. Hampus är bästis med Viktoria. Han är också hopplöst kär i henne. Under en dramalektion i skolan råkar han oavsiktligt avslöja sina känslor, inte bara för Viktoria utan för alla i klassen. Efter det är inget sig likt. Vad ska han göra nu? Hur ska han vara? Hur ska Viktoria vara? Kan man låtsas som ingenting? Boken beskriver skickligt hur det känns att vara femton, kär och sådär full av känslor så att man nästan sprängs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar