Om mig

En blogg för oss som inte överlever utan böcker och som hellre skulle ta med en boklåda än tändstickor till en öde ö. Jag har jobbat länge som lärare men sadlat om till bibliotekarie och inte ångrat mig en sekund!

tisdag 18 april 2017

Så var äggen uppätna, påskharen har skuttat till skogs och jag har gjort min pimpeltävling. Bortsett från ett svettigt ögonblick när den digitala vågen skojade med oss och bara ville väga i pounds så gick det bra.
Igår lyckades vi pricka in den värsta trafikdagen på hela året vilket innebar krypkörning och stillastående i kilometerlång kö mellan Tönnebro och Gävle, men på det hela gick även det bra.

Under påsken har jag läst väldigt mycket, som inte varit kurslitteratur. Det blev en liten Nora Roberts. Alla som kan sin Roberts vet att hon inte överraskar i första taget. Men "Doften av regn", skriven 1988, har ändå lite mer djup än vad man är van i hennes böcker.
Abby är en ung änka med två små pojkar. Hennes man var en känd racerförare, hyllad av fansen när han dog i en olycka. Journalisten Dylan kommer till hennes gård för att skriva  en biografi över mannen.Han är full av fördomar och har en tydlig bild av hur den snygga och rika änkan ska vara. Men, naturligtvis faller hans fördomar på skam.



Jag har också läst några nyutkomna barn- och ungdomsböcker.
"Elon, Plexus och de gömda hundarna" av Milena Bergqvist är en historia om att hitta sin styrka, att tro på sig själv och att förstå att man duger. Elon är en kille i mellanstadieåldern som just har bytt skola för att slippa bli mobbad. Men vad hjälper det...Från första dagen är det värre än någonsin och Elon är så trött på att alltid vara ensam och retad. Han sätter sig vid järnvägsspåret och hör tåget komma. Men när han sitter där så kommer en gigantisk dreglande hund farande och i huvudet hör han hunden Roger säga att
-Gör det inte!
Elon kan prata med hundar! Och Roger och hans kände och spännande husse visar Elon att han har ett uppdrag, något som är mycket viktigt.
På baksidan av boken tipsas man om att det här är en bra högläsningsbok och det håller jag med om. Det finns mycket att prata om, fnissa åt och kanske också känna igen sig i.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar