Om mig

En blogg för oss som inte överlever utan böcker och som hellre skulle ta med en boklåda än tändstickor till en öde ö. Jag har jobbat länge som lärare men sadlat om till bibliotekarie och inte ångrat mig en sekund!

tisdag 15 december 2015

Smått och gott från veckan som gått.



Jag älskar mina elever, men just den här veckan är jag i det närmsta folkilsken. Jullovet kommer inte en dag för tidigt. Varje år så pressar jag min ork till det yttersta så här i december. Och så säger jag
-att så här trött har jag aldrig varit förut (fast det säger jag varje år enligt T).

Nu är det i alla fall inte ens en vecka kvar av terminen. Jag ska förstås skriva en uppsats under jullovet. Men planen är att den i stort sett ska vara klar till julafton.
Jag kan tipsa om en podd som läsambassadören Johanna Lindbäck ansvarar för. Den heter Läs för livet och innehåller mycket spännande och matnyttigt. 
Jag kom i kontakt med den nu i min senaste kurs och jag känner att den kommer att inspirera mig i mitt framtida bibliotekarieyrke men i mitt nuvarande lärarjobb också. I går lyssnade jag på ett avsnitt där Lindbäck och Gunilla Molloy diskuterade bokrecensionerna man gör med eleverna i skolan. Träffande och tänkvärt. Vad uppnår man egentligen med att låta barnen skriva recensioner? Vad vill man uppnå med sin svenskaundervisning?  Lyssna! Från och med oktober så är det för övrigt en ny läsambassadör, nämligen Anne-Marie Körling. Men henne har jag inte hunnit kolla upp än.

Själv har jag läst en ungdomsfantasy; "Familjen Bliss och den magiska bagerifabriken" av Kathryn Littlewood.  Rose och hennes stora familj har ett bageri. I den första delen "Familjen Bliss magiska bageri" får vi lära känna Rose, tolv år, och hennes familj. De har också en magisk kokbok. Föräldrarna åker iväg en vecka på ett hemligt uppdrag och barnen måste klara sig själva. Nästan direkt de blir ensamma dyker en avlägsen släkting upp, den tjusiga, men mystiska och luriga moster Lily. Det visar sig snart att hon är väldigt intresserad av kokboken. Och innan man vet ordet av så är det förvecklingar och mystiska muffins i varje hörn. I del tre blir Rose kidnappad av herr Butter, ägare av en gigantisk kakfabrik. I bok två, "Familjen Bliss och den förtrollade kokboken" tävlar Rose i en baktävling på tv mot moster Lily, en tävling fylld av ränker, svek och magi. Rose vinner och herr Butter vill nu att hon ska utveckla fem recept som ska göra herr Butter kung över allt bakat i världen.
Ja, ni förstår ungefär vad det handlar om...


Förra helgen fick jag en present. Som gjord för mig, som min syster sa. Den kombinerar nämligen mina två största intressen just nu, nämligen litteratur och stickning. Den heter "Sagornas stickbok" och är skriven av Cecilia B. Dackenberg. Det är en fantastisk bok där hon har studerat bilder ur sagor och sedan gjort stickmönster utifrån bilderna.Jag har bläddrat i den ett antal gånger på Akademibokhandeln, men aldrig trott att den skulle hamna hemma hos mig. Så här långt har jag bara hunnit läsa om "Kattresan" av Ivar Arosenius, men det verkar väldigt lovande framöver.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar