Om mig

En blogg för oss som inte överlever utan böcker och som hellre skulle ta med en boklåda än tändstickor till en öde ö. Jag har jobbat länge som lärare men sadlat om till bibliotekarie och inte ångrat mig en sekund!

tisdag 22 december 2015

Så blev det då äntligen jullov! Det är min andra dag eftersom jag var hemma för studier igår. Fast det blev inte så mycket av den saken för det var en massa annat som skulle fixas med. Idag är har jag köpt skinka och prinskorvar så nu känns det som att man är på gång. Inorgon flyttar kaninkusinen Charlie in. Hans familj ska fira jul söderut och då behöver han en reservfamilj.
Jag skriver på min rapport och hoppas att den ska bli klar snarast så att jag kan ägna mig åt roligare saker.  Har en gigantisk bibliotekslånehög bredvid sängen.
Har just läst "Den blå klänningen" av Michèle Despordes.


Det är en mycket poetisk och mycket sorglig liten roman om konstnären och skulptrisen Camille Claudels tragiska öde. Hennes mor och syster fick henne inlåst på mentalsjukhus där hon spenderade de sista trettio åren av sitt liv. Hon väntade ständigt på sin bror, poeten, författaren och diplomaten Paul Claudel.
Jag vet inte riktigt hur jag ska berätta om den här boken så att ni förstår hur bra den är. När jag försöker beskriva den så blir det bara platt.Men, om ni vill lära känna ett gripande livsöde, en obändig kreativitet, beskrivet nästan som en dikt, ja då ska ni ge er på den här! Jag vågar inte kalla det en biografi för jag vet inte hur mycket poetisk frihet författarinnan använt sig av, det är något jag kommer att forska mer om. Jag blir nyfiken på Camille Claudel som levde mellan 1864 och 1943.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar