Om mig

En blogg för oss som inte överlever utan böcker och som hellre skulle ta med en boklåda än tändstickor till en öde ö. Jag har jobbat länge som lärare men sadlat om till bibliotekarie och inte ångrat mig en sekund!

lördag 1 augusti 2015

De som inte har gett sig på att läsa böcker i genren Unga Vuxna har missat något. Där hittar man ofta de där bladvändarna som man inte kan släppa ens efter sista sidan. "Eleanor och Park" av Rainbow Rowell är en sådan. Eleanor har just kommit tillbaka till sin mamma, syskon och styvfar efter att ha varit utslängd ett år. Hon är fel på alla sätt och sticker ut. På bussen hamnar hon bredvid Park som också tycker att hon är fel, till att börja med, men rätt snart fångar de varandras intresse och det hela utvecklas till en hjärtskärande kärlekshistoria.  Berättelsen om de två sextonåringarna är bland det vackraste och ärligaste jag har läst och jag blir glad av att tänka på den, trots att det är flera dagar sedan jag läste klart den.
Boken jag läst efter det har inte gjort samma intryck direkt. "Den glömda rosenträdgården" av Marita Conlon-McKenna utspelar sig på en liten ort på Irland. Molly har blivit änka och vet inte hur hon ska klara av att behålla den fina gården med sin fantastiska trädgård. Hennes systerdotter Kim är också i kris. Hon har blivit av med jobbet och sviken av sin pojkvän och bosätter sig hos Molly ett tag. Allt ordnar förstås upp sig på bästa vis. Det hade kunnat vara en mysig och härlig bok. Jag gillade författarens tidigare verk "En liten hattaffär på hörnet", men det är något.... Allt beskrivs så ingående. Jag orkar inte med uppräkningar på allt de äter, shoppar och exakt vad rosorna i trädgården heter. Känner mig lite besviken.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar