Om mig

En blogg för oss som inte överlever utan böcker och som hellre skulle ta med en boklåda än tändstickor till en öde ö. Jag har jobbat länge som lärare men sadlat om till bibliotekarie och inte ångrat mig en sekund!

fredag 17 juli 2015

vuxenfantasy

Inför sommaren bestämde jag mig för att ge mig på en vuxenfantasy. Jag läser en hel del fantasy för barn och ungdomar, men har svårt att hitta vuxenlitteratur som är bra. Nu har jag läst "Krigarhjärta", den första delen i en triologi av Henrik Larsson. Det utspelar sig i någon slags parallell förhistorisk tid. Erik är nio år och fosterbarn i en fattig familj i en liten by. En dag kommer ett krigargäng och rövar bort honom. Han blir slav och får arbeta hårt med att bära sten. Han blir bäste vän med slavpojken Loke och efter ett tag också Vanja, den rika flickan som blivit placerad i slavlägret av sin far och bror. Det blir snart uppenbart att Erik är annorlunda än alla andra i slavlägret, men han minns ingenting från tiden innan han blev fosterbarn. Vem är han egentligen? Tillsammans med sina vänner går han ett okänt liv till mötes då de rymmer. Först tänkte jag att det var hopplöst, att jag aldrig skulle ta mig igenom boken. Den kändes seg och långdragen. Men sedan kom jag igång och fastnade. Slutet var smått fantastiskt och mycket dramatiskt. Jag kommer nog att läsa de två andra delarna, men inte på ett tag. Serien heter "Blodsarvet". Relationerna mellan de olika personerna var djupa och dramatiska, men en aning onyanserade. Lite fördomsfullt tänkte jag ibland när jag läste att de var typiskt manligt skrivet, men som sagt var, det är mina fördomar om en ung manlig debutant som spökar, inget att lägga vikt vid.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar