Om mig

En blogg för oss som inte överlever utan böcker och som hellre skulle ta med en boklåda än tändstickor till en öde ö. Jag har jobbat länge som lärare men sadlat om till bibliotekarie och inte ångrat mig en sekund!

fredag 29 augusti 2014

Det är fredag, vädret verkar bli okej i helgen och jag ska vara hemma och plugga på måndag. Livet känns rätt bra.
Jag har påbörjat projektet att läsa fler barn- och ungdomsböcker och har inlett med "Små mekaniska mirakel" av Lissa Evans.
Peter Lutten är en tioårig kille som bor med sina något speciella men bra föräldrar och trivs bra med livet. Bortsett kanske då att han är kort och inte är helt nöjd med att bli kallad P.Lutten. Men så flyttar han och hans familj, i början av sommarlovet dessutom, till pappans uppväxtstad.
Peter tycker att det är värdelöst ända tills han ramlar på ett mysterium. Hans pappas farbror ägde en gång en magisk mekanisk verkstad men en dag försvann han spårlöst och sedan dess har ingen kunnat spåra verkstaden med de fantastiska mekaniska uppfinningarna, trots att många försökt. Nu visar det sig att Peter ska få den om han hittar den, och det börjar dyka upp spännande ledtrådar. Jag skulle inte klassa den här boken som en vanlig fantasy, även om den innehåller vissa magiska inslag. Den passar som högläsningsbok. Alla som gillar magi, trolleri, mekaniska grejer och spänning kommer att gilla den här berättelsen!
Nu måste jag hitta fortsättningen också; "Stora mekaniska mirakel"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar