Om mig

En blogg för oss som inte överlever utan böcker och som hellre skulle ta med en boklåda än tändstickor till en öde ö. Jag har jobbat länge som lärare men sadlat om till bibliotekarie och inte ångrat mig en sekund!

söndag 11 maj 2014

Anneli Jordahl

Häromdagen råkade jag komma in på biblioteket, skulle bara titta på en utställning, och trots mitt boklånestopp så kom jag ut med ett par nya böcker i väskan. En av dem var Anneli Jordahls "Låt inte den här stan plåga livet ur dig, Mona". Den utspelar sig 1959 och den sextonåriga Mona kommer från en liten by i Dalarna till Östersund. Hon har svarat på en annons och ska jobba som hembiträde och barnflicka till ett ungt par. Mona drömmer om musik och att få dansa. Hon vill leva livet och möta kärleken. Till sin besvikelse så får hon mest städa, nästan aldrig vara ledig och hon får inte ens eget rum utan får sova i vardagsrummet tillsammans med den tvååriga flickan. Hon är ung och naiv och blir lätt utnyttjad av olika människor. Det är en värld med dubbelmoral och strikta regler. Det är mycket bra, men en obehaglig känsla vilar över mig när jag läser för jag vet att det här kommer inte att gå så bra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar