Om mig

En blogg för oss som inte överlever utan böcker och som hellre skulle ta med en boklåda än tändstickor till en öde ö. Jag har jobbat länge som lärare men sadlat om till bibliotekarie och inte ångrat mig en sekund!

tisdag 11 juni 2013

Imorgon är det skolavslutning! Plötsligt känns det som om året har gått så fort.Skönt ska det bli i alla fall, att få ledigt, kunna flytta ordentligt och läsa lite böcker. Jag tror att jag ska fira det annalkande sommarlovet med att gå och köpa mig någon liten semesterbok.
Det bli inte mycket läst i "The house at Riverton", men det är spännande när jag väl tar mig tid. Grace, 99 år, minns sitt liv som tjänsteflicka i överklassfamiljen. Första världskriget rasar och livet är sig inte likt för någon, varken fattig eller rik. Grace, som är uppvuxen med sin ensamstående mamma, dras till de unga flickorna Hannah och Emmeline och deras tillvaro som är så annorlunda och ouppnåelig mot hennes.
Det finns många obesvarade frågor; varför lämnade Grace mamma sin tjänst i huset när Grace föddes? Hur kan det komma sig att hon absolut vill att dottern ska jobba som tjänsteflicka i huset Riverton? Vad är det för hemlighet som Grace ruvat på i hela sitt liv, så oerhörd att hon aldrig nämnt den för någon? Vad är det för hemskt som hänt hennes sonson och fått honom att bege sig hemifrån? Efter att ha läst Kate Mortons "Den gömda trädgården" känner jag mig förväntansfull inför svaren på alla frågor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar