Om mig

En blogg för oss som inte överlever utan böcker och som hellre skulle ta med en boklåda än tändstickor till en öde ö. Jag har jobbat länge som lärare men sadlat om till bibliotekarie och inte ångrat mig en sekund!

onsdag 12 december 2012

Julstämningen är här. Utanför fönstret lyser det från snön och på skolan ligger den nyspolade skridskobanan redo och väntar på sugna åkare.Jag räknar ner och lägger nya böcker i jullovshögen. Nu är det sex arbetsdagar kvar och sedan kan man kanske, om ens familj är på det humöret, djupdyka i den där läshögen.

Just nu läser jag "Den trettonde historien" av Diane Setterfield, en fängslande historia om Margaret som lever sitt liv i pappans antikvariat där hennes bästa vänner är böckerna. Hon får en dag ett brev där hon ombeds att intervjua och skriva biografin om en välkänd och mycket mystisk författarina. Det är många som försökt skriva sanningen om författarinnan tidigare men hon har alltid serverat spännande, men påhittade historier. Nu har hon själv valt ut Margaret till att skriva ned den riktiga "sannningen". Motvilligt ger sig Margaret in på projektet och blir snart fångad av berättelsen. Jag blir också fångad och har legat och läst alldeles för länge de senaste kvällarna!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar