Om mig

En blogg för oss som inte överlever utan böcker och som hellre skulle ta med en boklåda än tändstickor till en öde ö. Jag har jobbat länge som lärare men sadlat om till bibliotekarie och inte ångrat mig en sekund!

onsdag 12 september 2012

Höstens föräldramöte är avklarat, man börjar få koll på läget på jobbet och hemma känns det som att vi är inne i de vanliga rutinerna. Jag läste klart den sista delen av "Hungerspelen",nämligen "Revolt" idag. Jag tyckte att den första boken var jättebra, den andra var bra men grep inte riktigt tag i mig. Den tredje har jag läst och nyfiket undrat; hur ska författaren lyckas avsluta det här på ett bra sätt? När jag läste det sista kapitlet, på en buss dessutom, kunde jag inte låta bli att gråta en skvätt. Jag gillade slutet, inget sentimentalt knåpande, utan lite sorgligt men ändå positivt.

Nu har jag tagit tag i min andra bok som jag har på gång, "Döden på en blek häst" av Amanda Hellberg. Det är en deckare som handlar om den unga kvinnan Maja vars mamma försvann när hon var tio år. Så plötsligt en dag får hon beskedet att mamman mördats i Brighton. Maja försöker att gå vidare med sitt liv men det visar sig lättare sagt än gjort då hon har en förmåga att se saker som andra inte ser. Mamman hemsöker henne och det är uppenbart att hon vill sin dotter något. Jag har inte hunnit speciellt långt ännu men tycker att det är riktigt spännande.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar