Om mig

En blogg för oss som inte överlever utan böcker och som hellre skulle ta med en boklåda än tändstickor till en öde ö. Jag har jobbat länge som lärare men sadlat om till bibliotekarie och inte ångrat mig en sekund!

tisdag 26 juni 2012

solglasögon och handväskor

Imorgon sätter vi oss på tåget och far norrut. Semesterböckerna är packade och vi har shoppat diverse viktiga attiraljer som krävs för en lyckad semester. H har köpt gummistövlar och Hello Kitty-solglasögon samt en Pelle Svanslös-bok till tåget. Jag är nu nöjd ägare till en ny handväska eftersom den gamla var så trasig i fodret att allting man la ner riskerade att försvinna för evigt i villervallan. För varje gång jag skaffar ny väska blir den större och större av någon outgrundlig anledning. T som känner mig lite FÖR bra ibland muttrade
-jaha, nu räcker det inte att släpa med sig en pocket längre...Ska det vara inbundna folianter eller...?

"Näckrosdammen" av Lulu Wang slutade grymt och dramatiskt. Jag frågade mig verkligen hur författaren skulle lösa problemet med Kim, den fattiga bondeflickan som kämpar och kämpar för att få ett bättre liv men som bara misslyckas hela tiden. Som sagt var, det blev långt mer dramatiskt än jag någonsin kunnat ana. Boken har väckt min nyfikenhet om Kina och dess  historia. "Näckrosdammen" utspelar sig under åren 1971-1973 och ger en ny vinkel på Kinas otroliga historia. Det ska bli spännande att ge sig på fortsättningen, "Syrendrömmar", för att få veta hur det går för Liuan. Även idag är Kina ett kontrasternas land och det känns helt ofattbart vilka svängningar folket fått vara med om.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar