Om mig

En blogg för oss som inte överlever utan böcker och som hellre skulle ta med en boklåda än tändstickor till en öde ö. Jag har jobbat länge som lärare men sadlat om till bibliotekarie och inte ångrat mig en sekund!

söndag 3 juni 2012

I fredags kväll var det som det som i gamla tider. Eftersom T var borta och H sov så kunde jag krypa ner i sängen och bara läsa och läsa. Ungefär halv ett tog Marian Keyes "Oväntat besök på Star Street" slut. Den handlar om hyresgästerna i ett hus i Dublin. Det är skilda öden som korsar varandra på olika sätt. Berättaren är en mystisk och osynlig varelse som analyserar och filosoferar över de olika karaktärernas historier. Om man läser en Marian Keyes så vet man vad man får och det är inte så ofta jag orkar med att läsa henne. Det är chic lit helt enkelt. Men hon lyckades ändå förvåna mig lite med att få med flera allvarliga ämnen vilket faktiskt gjorde boken lite mer intressant. Men, det är narutligtvis också  kärlek, nattklubbar, sex,kontorsmiljöer, ja det där man förväntar sig av en sådan här bok. Min favoritfigur är Kate,som i inledningen av boken firar sin fyrtioårsdag. Hon har blivit itutad sedan barnsben av sin familj att hon inte är något värd och att hon ska vara tacksam om någon vill ha henne. Det är bara det att när hon fyller fyrtio så händer något. Hon tröttnar helt enkelt på att bli trampad på och börjar protestera vilket får hennes familj och henne själv till viss del, att bli mycket oroliga och upprörda. I slutändan innebär det dock att hon vinner sin egen och andras respekt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar