Om mig

En blogg för oss som inte överlever utan böcker och som hellre skulle ta med en boklåda än tändstickor till en öde ö. Jag har jobbat länge som lärare men sadlat om till bibliotekarie och inte ångrat mig en sekund!

tisdag 19 juni 2012

Kinas historia


När jag studerar mina listor över vad jag har läst under åren, så är det väldigt mycket engelskt, amerikanskt och svenskt. Trots att jag verkligen vill vidga min läsning och hitta författare från andra delar av världen så blir det inte så mycket som jag skulle vilja.  Boken på mitt nattduksbord just nu är dock ett undantag. Lulu Wang kom som flykting från Kina till Holland 1984 och hennes bok "Näckrosteatern", som kom ut 1997, handlar om den så kallade Kulturrevolutionen i Kina. När jag började läsa visste jag ingenting om den här perioden i Kinas historia annat än att jag känner till Mao och jag är fascinerad, om än smått chockad över grymheten och brutaliteten.  Lian är en tonårsflicka, dotter till lärare på universitetet. Hon bor i ett fångläger tillsammans med sin mor och 200 andra intellektuella kineser. Trots armodet trivs hon ganska bra eftersom hon får undervisning av flera kloka och välutbildade lärare. Hon försöker förstå politiken och hitta ett förhållningssätt till allt som händer men även till Kinas historia. Namnet Lian betyder för övrigt näckros på kinesiska. Jag läser och lär mig något nytt på varje sida. Fascinerande är det också att de lyckades driva igenom en sådan total samhällförändring som de gjorde. Skulle det ha lyckats någon annanstans i världen och vad gjorde att det lyckades här? Ja, jag läser vidare och hoppas att jag ska förstå mer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar