Om mig

En blogg för oss som inte överlever utan böcker och som hellre skulle ta med en boklåda än tändstickor till en öde ö. Jag har jobbat länge som lärare men sadlat om till bibliotekarie och inte ångrat mig en sekund!

onsdag 22 februari 2012

I fyra dagar har jag nyttjat mina nya skidor, varje dag, i pappas skogsspår . Jag är förskräckligt stolt över mig själv och förskräckligt stel...Det är en härlig känsla när man verkligen kan säga att man har SPORTlov. Barnen som är här åker också skidor och pulka, gräver i snön och leker.
Idag har vi varit på bokrea och trots att jag inte ens tittat i katalogen innan så blev det några fynd.
Två ljudböcker med sagor till H, en kokbok med enkel och nyttig barnmat ( fast när jag kom hem och kollade lite ordentligare i den så kände jag att det där med nyttigt var en sanning med modifikation), en "Damernas detektivbyrå" och en annan bok som jag just nu glömt namnet på men som jag läst om på olika bloggar och blivit nyfiken på. Om jag verkar lite dunkel i fråga om titlarna så beror det på att böckerna ligger i vårt hus, på köksbordet, och jag bloggar inne hos mina föräldrar.

"Norrlands svårmod" som jag just nu plöjer, är en berättelse om Anna som förlorat hela sin familj i en rad tragiska händelser som startar med att hennes äldste bror plötsligt försvinner. Man får möta henne vid tre perioder i livet, när det tragiska händer och hon är sju år, när hon är en trettonårig, vilsen flicka som blir sviken av den hon litar på mest och slutligen som en skadad tjugotreåring då hon försöker hitta ett eget sätt att förhålla sig till världen, livet och det förflutna. Den är fruktansvärt spännande och obehaglig. Boken kryper under skinnet på mig på det bästa sättet. Jag kan inte sluta läsa och måste få veta vad som egentligen hände och hur det ska gå.

Anledningen till att jag hittat romanen är att författaren, Therese Söderlind, var ledare på skrivarkursen som jag gick i höstas. För mig är det svårt att få ihop henne med det hon skrivit, men det är mycket bra gjort. På kursen pratade vi om titeln på boken och att hon själv tvekade om hur bra den passade till storyn och nu när jag läser förstår jag vad hon menar. Om jag hade ramlat på boken utan bakgrundsinformation så hade jag knappast valt den och missat en spännande sportlovsläsning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar