Om mig

En blogg för oss som inte överlever utan böcker och som hellre skulle ta med en boklåda än tändstickor till en öde ö. Jag har jobbat länge som lärare men sadlat om till bibliotekarie och inte ångrat mig en sekund!

söndag 10 april 2011

Vi har vårkänslor i vår familj! Idag har vi varit på utflykt, ätit matsäck och lekt i parken. H har fått nya gummistövlar och gymnastikskor och vi har suttit vid ån och ätit glass. T och jag har köpt våra livs första cykelhjälmar eftersom H blir väldigt upprörd när han ser folk cykla utan och vi vill ju vara goda föredömen för honom.

När jag stod i cykelaffären och muttrade lite för mig själv om hur svårt det är att vara snygg i cykelhjälm så kom den unge expediten och kommenterade att:
-jojo, men å andra sidan,om man lyckas vara snygg i hjälm så VET man verkligen att man ÄR snygg,
med en ton som sa mig att han inte direkt tyckte att jag nådde upp till den nivån...Nehe, sådant är livet.Men nu är vi i alla fall rustade för härliga cykelutflykter i vår!

Jag har fått tillbaka min biblioteksbok "Smaken" som varit på vift. Den är mycket bra. Barbery beskriver olika maträtter, aromer och smaker med en inlevelse som gör att det blir en hel del utflykter till skafferiet. Det vattnas i munnen bara jag tänker på det kapitel jag läste idag som beskrev den perfekta sushin.
Förutom de kulinariska beskrivningarna så handlar boken om geniet som sviker alla i sin närhet och hela tiden väljer sitt yrke och konsten i första hand. Geniet som beundras och hatas.

Jag tänker på en biografi jag läste för flera år sedan om Pablo Picasso, skriven av hans barnbarn. I den boken beskrivs han på ungefär samma sätt, som ett geni som alltid satte sig själv och konsten i första rummet, på bekostnad av de människor som befann sig nära.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar