Så var vardagen igång igen efter ett ljuvligt påsklov.
Jag har kastats in i utvecklingssamtal, dagislämningar, veckohandling och matlistor.
Vi har ett intressant tema på våra arbetslagsmöten just nu, nämligen läsförståelse. Hur ska vi väcka läslusten hos våra elever och få dem att vilja utveckla sitt läsande?
Vi har sett två filmer varav en heter "Kämpar för boken". Den finns på www.ur.se och handlar om pedagogerna Jessica Staaf och Annica Löthagen som driver arbetet med Läskampanjen i Botkyrka.
Skönlitteratur och svenska är mitt absoluta favoritämne att undervisa i, men jag insåg när vi började prata om läsförståelsen att jag har kommit ur kurs de senaste åren.
På något sätt har jag fastnat i Diamanttester(matte),engelska glosor, rättstavningsläxor och svenska landskap och missat det där som jag är bra på, att entusiamera eleverna till läsning och att använda bra skönlitteratur och faktalitteratur i stället för trista läroböcker och stenciler. Nej! Nu får det vara nog. Nästa vecka blir det dikttema!
Hej!
SvaraRaderaJag kikar in för att önska en trevlig bokhelg ;)
//Hemlig bokvän
Dikttema! Det låter riktigt härligt. Det blir lätt så att det enkelt mätbara blir det man gör i skolan, diamat och glosorna är enkala att utvärder men hur värderas lästlust? Mer läslust åt folket önskar jag trots att det inte är kvanifierbart.
SvaraRadera