Om mig

En blogg för oss som inte överlever utan böcker och som hellre skulle ta med en boklåda än tändstickor till en öde ö. Jag har jobbat länge som lärare men sadlat om till bibliotekarie och inte ångrat mig en sekund!

torsdag 21 april 2011

Inga påskkärringar i sikte...

Vi har det lugnt och skönt så här på skärtorsdagen. Inga påskkärringar har flugit förbi, än så länge i alla fall. Familjen T har åkt iväg för att handla, mamma och pappa jobbar så det är bara min familj och C här (som hellre ville leka med oss än handla mat).
Hon såg fram emot att H skulle ta sin middagstupplur så att hon och jag kunde fördjupa oss i dinosauriernas värld. Hon är mycket intresserad av dinosaurier och andra djur. Problemet var bara att hon la sig bredvid mig och H på sängen när han skulle somna och då blev det så mysigt att hon somnade också. Så kan det gå...

Det finns många djur att spana på här. Ekorrar, domherrar och talgoxar i fågelbordet, ett ståtligt svanpar idag som vänslas ute på isen och igår hade vi ett tranpar som också spatserade runt ute på sjön. Det vimlar av sorkar på gården som inte riktigt har insett att snötäcket har försvunnit och att de syns rätt så bra när de nosar omkring.

Jag har fastnat i Nisse Simonssons bok "Hjärngänget" som handlar om kända historiska män med diverse psykiska och fysiska ohälsor och hur det påverkat historiens gång. Nisse Simonsson är en pensionerad läkare från Strömsund, min hemort, som skriver böcker och föreläser om hjärnan.Den här boken som jag ramlat över i mina föräldrars bokhylla är en lättläst redogörelse för hur många av maktens män som balanserat på en tunn gräns mellan geni och galenskap, hur många, till exempel J F Kennedy, som fattat beslut som rört hela världen påverkade av starka mediciner och svåra smärtor. Lite läskigt att tänka på...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar