Om mig

En blogg för oss som inte överlever utan böcker och som hellre skulle ta med en boklåda än tändstickor till en öde ö. Jag har jobbat länge som lärare men sadlat om till bibliotekarie och inte ångrat mig en sekund!

onsdag 6 mars 2024

Snart är det kvinnodagen

 På fredag, den 8 mars, är det Kvinnodagen. På Enköpings biblioteks Facebooksida uppmärksammar vi det med olika boktips under hela den här veckan. Kolla in det om ni har lust.

Jag har två böcker på gång just nu som passar väl in på temat också.

Den första är skriven av Prinsessan Christina (Fru Magnuson), ni vet kungens yngsta syster. Jag tycker nog att hon verkar vara den klokaste och sundaste personen bland kungligheterna förutom kanske Viktoria då, hon framstår också som en normal och sund människa . 

I alla fall... Prinsessan Christina har skrivit en bok, tillsammans med Carl Otto Werkelid, som handlar om anmodern Joséphine. Boken heter "Joséphine Avlägsen i tid - men nära mig".

Precis som i deras tidigare bok "Hon kallades Daisy" så blir det ett väldigt personligt porträtt, fullt med bilder, minnen och tankar. Det finns många biografier och säkert sådana som på olika sätt ger mer faktisk information. Men för att kunna skriva just de här böckerna så krävs det nästan en familjemedlem.

Jag gillar historia överlag och det här är inget undantag. 


Min andra bok handlar också om en stark kvinna men av en helt annan sort. Den är inte helt färdigläst eftersom det tar sin tid. Jag måste fundera, gå tillbaka, koppla ihop...
Boken är "Levtrådar" av Sara Lidman, sammanställd av Harald Larsen. Den består av en text för varje dag under ett helt år av Sara. Åren och ämnena blandas hej vilt, vilket är en av orsakerna till att jag måste använda hjärnan och det tar lite tid. 
För mig som lider av en fruktansvärd stress och deppighet över världens tillstånd så är det en sådan lisa att följa med Sara Lidman i hennes engagemang över orättvisor och faror. Redan på 60-talet varnar hon för skogsskövling, kärnvapen och andra miljöfaror. Hon bekämpar krig på sitt eget handfasta sätt, bor i Afrika under en period, skriver och talar. 
Ja, det är en bok att bli inspirerad och imponerad av. Kunde hon kämpa så kan vi!
Så, så läsvärd!
 






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar