Om mig

En blogg för oss som inte överlever utan böcker och som hellre skulle ta med en boklåda än tändstickor till en öde ö. Jag har jobbat länge som lärare men sadlat om till bibliotekarie och inte ångrat mig en sekund!

fredag 10 november 2023

Läsveckor på biblioteket

 Det har varit en fantastiskt rolig och intensiv vecka!

Tillsammans med skolan har jag äntligen dragit igång tre veckors lästema.

Denna vecka har innehållit läsraster för årskurs 3 och 4, boktips för förskoleklasserna och igår hade vi bokklubb med ungefär 25 barn som smaskade popcorn, fick tips på nya böcker och lånade.

Dessutom fick vi bibliotekarier en föreläsning i tisdags med Anne-Marie Körling, så otroligt inspirerande och bra.

Nästa vecka blir det fler läsraster och på torsdag kör vi bokbytardag. 



Som av en händelse har jag precis läst hennes två böcker "Väck läslusten i skolan" och "Pojkars läsande och lärande" så jag känner mig rätt uppfylld och inspirerad av hennes budskap. Hennes sätt att se på barn, ungdomar och deras läsning passar mitt eget sätt så bra och jag har både fått bekräftat att jag tänker rätt och fått nya tankar om hur jag kan utveckla mitt sätt att jobba.

Hon har sådan respekt för barn och ungdomar och utgår hela tiden från det som är bra och kan utvecklas i stället för vad som är fel och ska bort. vilket är väldigt sympatiskt.



Sedan har jag läst "10 år med Lilla Berlin", en jubileums bok av Ellen Ekman. Jag har läst "Lilla Berlin" förut i olika tidningar men det var fascinerande att läsa serierna i kronologisk ordning och se utvecklingen. Mycket bra och träffsäker samhällsanalys samtidigt som det är kul läsning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar